Wednesday, June 25, 2014

Contes et légendes du Sénégal

























  • Fransk
  • 23.-25. juni
  • 246 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg beklager den virkelig elendige billedkvalitet - men det var det eneste billede, jeg kunne finde af denne relativt gamle bog, som jeg fandt i Paris for nylig.

Senegal står jo mit hjerte nær, og jeg er vilde med sagn og eventyr i det hele taget. Slet ikke alle de moderne romaner i fantasy-stilen - men de gode gammeldags, som er universelle og udødelige. Og det er nok det mest slående ved læsningen af denne bog!

Det er i Afrika og dyrene og personerne er afrikanske; men i afrikansk kultur benytter man sig primært af dyr som hovedpersoner i eventyrerne. De kan selvfølgelig tale, og de har alle de attributter, som skal til i et eventyr - den gode, den onde, den gerrige, den dovne, ....

Og så er det afrikanske problemstillinger, det handler om - en del om sult, meget om ære - et begreb, der står den afrikanske kultur nært. Men alligevel kan man genkende de præcist samme historier, som vi kender dem fra fx H. C. Andersen - blandt andet Klods Hans, men også andre klassikere. Det er også normalt at bruge tallet tre, som er et magisk tal i eventyrskrivning! Faktisk er det jo så urgamle og universelle overleveringer, at de er de samme jorden over blot tilført lokalkoloritten, og det fandt jeg utroligt spændende.




No comments: