Monday, November 7, 2016

Stille København - Peter Olesen



























  • Dansk
  • 184 sider
  • 5. november

En lille hurtig og hyggelig bog til lørdagsaftenhygge!

Jeg har altid syntes godt om Peter Olesen, og hans fortællinger om og kærlighed til København. Han nyder vores by kan man mærke - og han kender den bedre end flertallet.

Fokus er her de små oaser byen byder på - i en cirkel fra indre by og ud til Vesterbro, Nørrebro og Østerbro - længst ude er vel nok Bispebjerg. Der er 40 forskellige små åndehuller, hvoraf nogle er relativt kendte: Den smukke bibliotekshave inde bag Christiansborg var en lidt hemmelig perle indtil den blev ramt af Pokémon Go-feberen, som totalt har ødelagt freden derinde. Det er forhåbentligt glemt til næste forår, så vi andre igen kan nyde freden derinde.

Der er mere oplagte steder som pladsen ved Vor Frue Kirke eller Glyptotekets Have og Blågårds Plads; men der var bestemt også steder, jeg slet ikke ville have tænkt på at opsøge. Steder, som kan bruges ikke blot om sommeren, men også til en god oplevelsestur til fods en vinterdag.

Når man som jeg bor midt inde på Strøget nærmest, så bliver det hurtigt en sport at undgå de mest befærdede gader med al den travlhed og de mange ikke-københavnere, der invaderer byen. Søndag morgen inden nogle af forretningerne jo desværre åbner igen, er et dejligt tidspunkt at komme ud i sin by og føle, at man kan mærke den.

Jeg forsøger at variere mine ture - det handler ikke om nye shoppingmuligheder; men derimod om at opdage byen fra andre vinkler. Jeg fik rigeligt med inspiration hos Peter Olesen. Jeg vil nok ikke benytte bogen som en guide til at tage med mig. Det ville være lidt synd for bogen. Men læs den derhjemme, og notér nye steder at besøge!

Endelig er den jo også krydret med dejlige billeder, så det i det hele taget er en vidunderlig lille investering. Derfor fortjener den også at få etiketten rejsebog.

No comments: