Tuesday, January 3, 2017

De dybeste rødder - Thomas Larsen



























  • Dansk
  • 1.-3. januar
  • 424 sider

Jeg sluttede 2016 så glimrende med en alvorlig virus - helvedesild! Så nu var jeg fanget derhjemme, og virkelig ikke i form. Men læse lidt kunne jeg da heldigvis, og i julegave havde jeg fået den smukke bog skrevet sammen med Dronning Margrethe. Det er en lækker sag - tyk, dejligt papir og smukke illustrationer (som der er rigeligt af - sideantallet er en del mindre, hvis man piller dem ud). Men lækker er den altså!

Bogen er skrevet som en samtalebog med Dronningen, og visse udtalelser har da også været fremme i pressen, da de "chokerede". Men hele den første del handler om Dronningens barndom og opvækst - det er de første hundrede sider. Dernæst kommer der et lidt historisk tilbageblik på vores historie og så en lang del om em hendes tid som dronning. Der, hvor pressen åbenbart mener, at det blev grænseoverskridende er i realiteten først de sidste knap 90 sider, hvor der gås mere direkte til aktuelle samfundsspørgsmål.

Der er mange gengangere af historier, anekdoter og billeder, som er set utallige gange. Alt andet vil sikkert også være svært, når der er skrevet og vist så meget af hendes liv. Men man kan så godt ærgre sig lidt over, at det skulle være nødvendigt at udgive endnu en bog. Personligt mener jeg ikke, at det helt levede op til foromtalen. Og prisen taget i betragtning er det en dyr fornøjelse uanset, hvor lækker bogen er. Jeg ville ikke selv have givet fuld pris for den, men jeg nød da den lette og underholdende læsning.

Desværre er det jo også en udgivelse fra Gyldendal - og så ved man, at det går galt! Også her er korrekturlæsningen mere end mangelfuld; men min favorit må da være nedenstående uddrag, hvor der fortælles om Dronningens navnesøster Margrethe I:

"Hun blev født i 1353 [....] og kun seks år gammel blev hun forlovet med den 18-årige kong Håkon 6. [.....]. Brylluppet fandt sted i København i 1363, og den tiårige barnedronning kom derpå til det norske kongeslot Akershus. Hun fødte i 1930 sønnen Oluf ...."

Det må da være den ældste moder i verden!!!! Men hvordan kan den slags overhovedet slippe igennem? I øvrigt er Oluf født i 1370 - så jeg kan slet ikke se, hvordan det kan ske - det er jo ikke et enkelt tal, der er smuttet? 

Alt i alt var jeg lidt skuffet; forventningerne var måske for høje - og der er jo grænser for, hvor langt Dronningen vil give noget af sig selv. Det ved vi. Men så er endnu en biografi måske unødvendig - for det synes jeg desværre det var langt mere end en samtalebog.

No comments: