Sunday, August 6, 2017

Icons - Steve McCurry



























  • Engelsk
  • 6. august 
  • 100 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

For et par uger siden var jeg i Bruxelles - på hjemmebane for at besøge venner og få den kulturelle indsprøjtning, der så meget mangler i Danmark desværre. Denne gang blev det til en absolut fantastisk udstilling af den amerikanske fotograf Steve McCurry, hvis værker, jeg har beundret i mange år.

Jeg elsker hans portrætter af mennesker fra verdens afkroge; mennesker, som bærer så meget smerte og livsvisdom i deres blikke - og udstillingen her var virkelig imponerende med mere end 200 fotografier i stort format. Ophængningen var yderst original - alt hang på tynde lagner, i en komplet labyrint, så man ikke fulgte en snorlige vej, men sprang rundt i tid og sted.

McCurry har dækket politiske konflikter, naturkatastrofer, krige - og han har taget helt almindelige billeder af helt "almindelige" mennesker; men jeg er knap så begejstret for hans senere arbejde, der i mine øjne mangler sjæl. Men det er også sværere og sværere at finde de befolkningsgrupper, der lever isoleret og i deres egen kultur, når man i dag ser Adidas t-shirts midt ude i den afrikanske ørken. 



























Mest berømt er vel nok hans billede af den unge afghanske pige, der prægede forsiden på National Geographic i 1984 - de grønne øjne, og den mutte mund; stoltheden og angsten, der på samme tid kigger os lige i øjnene. Atten år senere tog McCurry tilbage for at finde hende; udstillingen viser en utrolig dokumentar om den kamp det var at lokalisere hende blandt de mange, der håbede på deres 15 minutes of fame.

Han fandt hende, og tog nye billeder, der fortæller en anderledes barsk livshistorie i hendes øjne.

Jeg købte selvfølgelig en bog på udstillingen - den viser et antal fotografier, vi så der, men akkompagneret af McCurrys fortælling om hvor og hvordan disse billeder blev taget.
Jeg morede mig med samtidig at tage en tur i Google Earth for at gå i hans fodspor - mange billeder er fra 1990'erne; og det er utænkeligt at kunne tage de samme billeder i dag. Lande har forandret sig; udviklingen har udryddet etnicitet - eller der er krige, der gør det umuligt at rejse der.

Samtidig opdagede jeg, at det jeg så ikke altid var den virkelighed, der reelt var bag et fotografi, når jeg læste McCurrys kommentarer. Hvad ser man i et billede? Som drengen nedenfor... er det en leg? Er det fotografen, der har bedt ham om at stille sig op - men hvorfor græder han så?
Det var derfor en ganske smuk og unik bog; som man vil vende tilbage til igen og igen på grund af de fantastiske billeder - og historierne, der tilhører dem.


No comments: