Sunday, January 21, 2018

Med rov i rollatoren - Catharina Ingelman-Sundberg



























  • Dansk
  • 21. januar
  • 348 sider

Forrige søndag gik med denne lette svenske humoristiske krimi; og så brugte jeg søndagen i går på andet bind - nu havde jeg jo fået købt begge samtidig. Ellers havde jeg nok ikke investeret i endnu en af disse historier.

Men den gamle røverbande er retur - eller rettere sagt så flygtede de jo til Las Vegas efter deres sidste eventyr; men nu vil de gerne hjem til Sverige igen. Især da de uheldigt nok bliver ejerne af byttet fra et stort diamantkup - som de slet ikke var involveret i. Men nu står de med diamanterne.

Hjem kommer de, og de installerer sig i en stor herskabsvilla uden for Stockholm. Udsigt over vandet, fred og ro og idyl til deres gamle dage ... og en rockerborg som nærmeste naboer.

Pengene fra Las Vegas skal bruges til at forsøde tilværelsen for samfundets ældre; men da de begynder at overføre pengene, forsvinder de ud i det store sorte internethul. Lidet aner de, at det faktisk er en politikommissær, der er ved at malke deres konto - samtidig med, at han arbejder på at opklare de sager, de er involveret i.

Så dem må på den igen - og denne gang stjæler de landets guldskatte, som de dog også vil returnere mod en løsesum på 500 millioner. Men staten reagerer ikke rigtigt på deres anonyme breve, og de beslutter sig for at stjæle deres penge tilbage fra politimanden, som ved hjælp af et advokatfirma har fået omsat dem til yachter, sportsbiler og diverse andre luksusgoder. Der kommer rockerne ind i billedet - og de ender med at måtte tage turen i fængslet i stedet for de gamle.

De er i stedet smuttet til en ødegård i Småland, hvor de nu sidder og afventer næste træk.

Dermed opdagede jeg, at det faktisk er en trilogi (mindst) - men tredje bind var nu (heldigvis) ikke på udsalg. Så vidt jeg kan se er det ikke udgivet på dansk - og det er måske ganske fint.

Det begynder virkelig at køre for meget i ring; personerne træder aldrig rigtigt i karakter, og det forbliver lidt overfladisk efter så mange sider. Der er for mange gentagelser af baggrundsinformation og bagateller fra første bind; muligvis for at sikre, at den kan læses enkeltstående - men det er virkelig trættende i længden. Jeg læste den igen på en enkelt søndag; og glædede mig til, at det var ovre. Havde jeg givet fuld pris, som muligvis har været de obligatoriske 299 DKK, så havde jeg været ærgerlig. Man skal stoppe mens legen er god - og nu kan forfatteren vist ikke hive flere løjer ud af den røverbande.

No comments: