Thursday, February 8, 2018

Maigret stiller en fælde (Maigret XLVIII) - Georges Simenon



























  • Fransk
  • 8. februar
  • 156 sider
  • Originaltitel: Maigret tend un piège

Jeg har kun læst en enkelt Maigret i 2018; planen er jo ellers, at jeg skal være færdig med serien i år. Men så skal der vist lidt mere gang i dem, da jeg endnu mangler 27 krimier.

Principielt er det jo nemt; de fleste starter jeg om morgenen, og slutter om aftenen. Men når jeg rejser, er det irriterende at skulle tage så "mange" bøger med - der vil jeg hellere have nogle lidt større.
Så nu må målet være minimum to styks om måneden.

Denne gang starter Maigret kontant med en "anholdelse", der skal sætte gang i rygterne. Der er en seriemorder løs i Paris' 18. arrondissement; og fem kvinder har mistet livet på knap et halvt år.
Der er ingen åbninger i sagen overhovedet, og byens kvinder er nervøse, og politiet er ved at miste modet. Ved at simulere en afhøring, håber Maigret at pirre seriemorderen til at begå endnu et drab. Det burde irritere ham, at en anden får æren - da mange seriemordere jo netop er folk med lavt selvværd, som higer efter anerkendelse.

Derfor propper Maigret civile politifolk i hele området; alt er dækket - og der sker ganske rigtigt også et forsøg. Heldigvis er det på en kvindelig politiansat, som får slået manden væk. Han flygter - men hun fik fat i en af hans jakkeknapper med lidt stof hængende ved.

Det er jo fantastisk som det var nemt at løse en sag dengang! Så tager man jo bare knappen, besøger knappefabrikanterne, som fortæller, hvem de har solgt den knap til. Så finder man skrædderen, som har syet jakkesæt på bestilling - og så har man navnet. Da de først har knappen, har de manden inden frokost samme dag!

Manden nægter dog at tale - men siger, at hans jakkesæt er givet væk til en hjemløs. Så tager Maigrets folk turen rundt til de hjemløse, for - som Simenon skriver - dem var der jo ikke flere af end, at politiet kendte dem alle. Det er sandelig andre tider! Jeg ved ikke, hvor mange hjemløse, der bor i Paris nu - men det er bestemt flere end politiet kender - eller endog har overblik over.

Med den mistænkte i fængsel skulle den sag jo være klaret; men samme aften sker der så et mord! Denne gang var politiet ikke massivt til stede, og det bliver en ydmygende affære for vores Maigret. Men han løser jo selvfølgelig sagen selv med den ekstra krølle - brillant som altid!  Og seriemordere mener jeg ikke, at der har været mange krimier om.

No comments: